Antibiotikakampanje

Returner ubrukt antibiotika til apoteket – returkampanjen er i gang

Antibiotikaresistens utgjør en stor global helsetrussel. Som et ledd i arbeidet mot resistens initieres en årlig returkampanje for å få flest mulig til å returnere ubrukt antibiotika til apotekene.

Det er Antibiotikasenteret for primærmedisin (ASP) ved UiO i samarbeid med Apotekforeningen og Apotekene som står bak kampanjen.

Unødig bruk av antibiotika og antibiotika som havner i naturen, kan bidra til å gjøre bakterier motstandsdyktige eller resistente. Gjennom returkampanjen oppfordres alle som har ubrukt antibiotika liggende til å returnere disse til apoteket.

–  Antibiotika som kastes i søpla eller i toalettet kan være med på å skade naturen og gjøre bakterier resistente mot antibiotika. Returnerer du ubrukt antibiotika til apoteket bidrar du både til å ta vare på naturen og å forebygge antibiotikaresistens, sier Sigurd Høye, allmennlege, førsteamanuensis og leder for Antibiotikasenteret i primærmedisin (ASP).

I tillegg til å unngå at antibiotika havner i naturen, er formålet med kampanjen å øke kunnskapen om antibiotikabruk og resistensutvikling.

–  Vi er avhengig av at det vi har av antibiotika fungerer når det skal. Unødvendig bruk av antibiotika, og antibiotika som kastes i naturen utgjør en trussel mot dette. Når du får forskrevet antibiotika av legen, er dette tilpasset din infeksjon. Det er derfor viktig å ikke dele antibiotika med andre, eller å begynne på en ny antibiotikakur uten å ha avklart dette med lege, understreker Høye.

Nytt kampanjemateriell: Post-it-lapper og skjermplakater

I år består kampanjemateriellet av post-it-lapper og digitale plakater som kan brukes på skjermer i apotekene.

–  Selv om denne kampanjen pågår nå, kan du alltid, gjennom hele året, returnere ubrukte medisiner til apoteket, presiserer Høye.

Post-it-blokker med budskap om å levere tilbake rester av antibiotika er sendt ut til alle apotek. Ved å feste en lapp direkte på antibiotikapakken får kundene en tydelig påminnelse om riktig håndtering av ubrukt antibiotika.

Den årlige internasjonale antibiotikauken markeres i perioden 18.-24. november.

Hvorfor er retur av antibiotika viktig?

  • Ubrukt antibiotika skal alltid leveres tilbake til apoteket.
  • Den skal ikke kastes i toalett eller søppel, da dette kan bidra til utvikling av antibiotikaresistens i miljøet.
  • Antibiotika er kun ment for den personen og den infeksjonen den er forskrevet for – den skal ikke deles eller brukes av andre.

Les mer om Antibiotika­senteret for primærmedisin på antibiotika.no

Våre siste saker her:

Det du planter i hagen kan få store konsekvenser for naturen
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Tegneseriefestival fyller Grünerløkka med liv
Fra internasjonale stjernenavn til tegnekurs for barn. Når Oslo Comics Expo...
Gjennomslag: Nytt samarbeidsforum for bylogistikk
Oslo Handelsstands Forening har fått gjennomslag for å opprette en egen samarbeidsgruppe...
Når noen barn er verdt mer enn andre
«Jeg har ingenting imot skeive, men …» “Jeg bryr meg ikke om Pride så...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *